Recept!!

Här kommer receptet på syrensaften :)
 
 
1. Börja med att plocka 40 blomklasar av vanlig lila bondsyren.
(jag har blommor till tre satser i påsen)
 
2. Skölj blommorna noggrant i iskallt vatten!
(jag körde sedan mina blommor i salladsslungan för att bli av med alla djur, men det
går att bara skölja dem och skaka durkslaget ordentligt.)
 
Detta var en av "kompisarna" som sköljdes bort ;)
 
3. Lägg blommklasarna i en tillräcklig stor bunke/hink/kastrul.
(jag satsar ju på stort och gör
tre satser på samma gång)
 
4. Skrubba en citron noggrant och skär sedan upp den i tunna skivor.
 
5. Lägg citronskivorna lite blandat bland blommklaserna
(jag lyfte hälften av blommorna och la hälften av citronen där och hälften ovanpå)
 
6. Koka upp 2 liter vatten.
 
7. Tillsätt 1 kg socker i vattnet och rör tills att allt socker lösts upp.
 
8. Tillsätt en påse citronsyra i vattnet och rör till det löst sig.
 
9. Häll blandningen över blommorna och citronen, låt svalna, sätt på ett lock eller
plast och ställ svalt.
 
10. Nu ska det stå svalt i 5 dygn, se till att röra om lite varje dag :)
 
Sedan ska det silas och hällas upp på väl rengjorde flaskor och förvaras svalt.
 
Hoppas ni provar den :)
 
Över och ut!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ser ju gott ut av att bara titta på bilderna.
Kram

Svar: Ja ni får komma och smaka när den är färdig :) puss och kram <3
Erika S

2013-06-02 @ 13:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0