Pyssel :)

Hej!
 
Just nu har jag snöat in mig lite på att göra egna pärlor till mina örhängen :)
 
Det är så himla roligt :D
 
Just nu gör jag dem i papper men jag kommer även prova göra i lera i framtiden ^^,
 
Om man vill kan man beställa ett par örhängen av mig de kostar 100 kr + frakt :)
 
MEN om man vill prova på att göra pärlorna själv kommer här en tutorial, mycket nöje :D
(OBS detta är ett lååång inlägg med många bilder och mycket text)
 
 Börja med att skära ut trekantiga pappersbitar dessa är 2.5 cm breda och ca 30 cm långa
 Sen får du välja hur stort hål du vill ha på pärlan, här har jag en blommpinne, en grillpinne och en tandpetare..
  Här ser du skillnaden på hålen av grill och blommpinnen :)
 Sen är det bara att börja rulla..
 Försök att hålla dig centrerad :)
 Så här ska pärlan se ut när du har rullat färdigt :)
 Sista biten limmas fast, jag använder mig utav..
 ..detta lim (mitt favorit lim, men ni kan använda vad ni har hemma)
 Då blir pärlan så här :) 
 
Nu ska de "lackas" och antingen använder man sig utav något sorts lack tex decopagelack/lim eller något annat sorts lack men jag vill ha mina mer glasaktiga...
 ...Och då behöver man en embosslingpistol, en embosslinstämpeldyna och clear(genomskinligt) embosslingspulver :)
 Börja med att rulla pärla på stämpeldynan..
 ...Doppa pärlan i pulvret..
 ..Värm med "pistolen" tills pulvret smällt...
...Doppa pärlan snabbt i pulvret igen...
 ...och värm med "pistolen" igen tills pulvret smällt (sorry för den suddiga bilden)
 Nu är pärlan klar :D 
 Här är några pärlor innan embossling/lack och här ser man skillnaden på hur olika pärlorna kan bli beroende på papppets tjockhet och längd, de röda är med ett tunnt papper de 2 cm breda och ca 15 cm långa trekanter medans de rosa/vita är ett tjockt papper 1.5 cm breda och 25 cm långa trekanter :)
 Och så här ser de ut efter embossling :)
De bästa med dessa pärlor är att man får ut många, på ganska lite papper och man kan använda de flesta spillpapper som man har (ni som scrapbookar mycket vet att det blir myyyycket spillbitar) och då är det perfekt att kunna använda till annat :) de rosa/vita pärlorna är ifrån ett "välkommen-till-världen-lilla-flickebarn-papper" så de är en vit bas och med rosa klänningar och rosa text men de blev riktigt fina pärlor av det tycker iallafall jag :) 
 

Hoppas ni prövar att göra egna pärlor annars kan ni som sagt köpa färdiga örhängen med pärlorna av mig ^^  här kommer några av de örhängen jag har gjort :)
 
 
 
 
 
Här gjorde jag några längre till mig själv ;)
Om ni prövar att göra egna pärlor får ni gärna länka till er blogg här eller tagga mig med @FruSireeni eller #frusireeni på fb eller instagram :)
 
KRAM <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0